Logo
21 95 92 08 åpent i dag kl. 9-19
  • Mandag9-19
  • Tirsdag9-19
  • Onsdag9-19
  • Torsdag9-19
  • Fredag9-16
  • Lørdag12-17
  • Søndag12-17
Lukk
Chatten er
åpen

Favoritter

Lukk
Favoritter
Favoritter
Basket
Kurv
Shop
Tips og triks

5 gode råd når du blir forkjølet

Hodet kjennes som bomull, det river i halsen og nesen renner som besatt. Det er kjipt å være forkjølet, spesielt når man bare kan ta tiden til hjelp. Den gode nyheten er at du kan lindre symptomene.

Hva gjør du når forkjølelsen rammer?

Forkjølelse er en virusinfeksjon som rammer de øvre luftveiene og forårsakes av forskjellige virus. Ofte begynner forkjølelsen med at man får  vondt i halsen, og fortsetter med nysing og rennende nese. Det er også vanlig at man får både hodepine og frysninger, og at man får en tørr hoste. Noen opplever også at musklene blir ømme, at de blir irritable og at de mister appetitten. Det finnes ingen kur mot forkjølelse, men den gode nyheten er at den stort sett går over av seg selv. Som regel i løpet av 7–10 dager, mens hosten kan vare ved i tre uker eller mer. Det kan føles som en evighet, men med disse tipsene kan du i alle fall lindre noen av symptomene. 

Få i deg godt med væske

Når du svetter mye, har nedsatt appetitt og føler deg varmere enn normalt, er det viktig å huske på at du får i deg nok væske. Helsedirektoratet anbefaler for øvrig at voksne får i seg 1-1,5 liter drikke i løpet av dagen. Hoster du opp slim, hjelper det også å drikke godt, fordi da hjelper du slimet med å bli løsere.&nbspSynes du det er vanskelig å få drukket nok vann kan du jo prøve vår varme sitrondrikk med ingefær. Sitronen frisker opp i halsen, mens honningen lindrer og ingefæren gir deg en god varme i brystet.

Hold nesen fri og luftveiene åpne

Væsken kan du også få i deg ved hjelp av varme supper, milde med f.eks. hjemmelaget kyllingbuljong, eller sterke, med ingefær og chili, som hjelper deg med å "svette ut" forkjølelsen. Dampen fra suppen, et varmt bad, og et glass med varm drikke har nemlig den bieffekten at den hjelper til med å holde luftveiene frie.

Har du tenkt på at papiret du bruker til å snyte deg med faktisk kan være for hardt mot huden?

Bruk myke papirlommetørklær

Når nesa renner og nysene kommer i et sett, er det bare en ting å gjøre. Men har du tenkt på at papiret du bruker til å snyte deg med faktisk kan være for hardt mot huden? Kjøkkenruller har f.eks. en ru overflate, som er godt til å absorbere, men som kan gi deg en øm, rød og sår nese, ved langvarig bruk.På apoteket og i butikken finner du flere myke balsam lommetørklær, som tar vare på nesen din, mens du nyser som verst. 

Hør på kroppen og hvil deg

Nok søvn og hvile er viktig, og henger også tett sammen med immunforsvaret. Jo bedre rustet kroppen er, jo bedre takler den en forkjølelse. Med andre ord er det en god ide å la kroppen få nok hvile, mens den kjemper mot sykdommen.

Som tommelfingerregel sier forskerne at man skal ha en feberfri dag hjemme før man går tilbake på jobb. Det er også i begynnelsen av sykdomsforløpet at du er mest smittefarlig, så hvis du er god nok til å gå på jobb, og ikke vil smitte kollegaene, bør du være nøye med håndvasken. Det er også en god ide å nyse inn mot albuen og ikke i hendene.

Men litt aktivitet med lav puls er bra

Gå gjerne på tur og få deg litt frisk luft, men husk at det er en dårlig ide å overanstrenge seg. Da ender du bare opp med å irritere slimhinnene ytterligere. Med andre ord bør du vente med treninga til du er frisk igjen. Heldigvis, så går det over.

Det er normalt at man får en lengre periode med hoste etter en forkjølelse, men har du andre vedvarende symptomer etter de 7-10 dagene, er det nok en god ide å kontakte legen. 

Ta vare på kroppen

Kilder: Helsedirektoratet, helsenorge.no

Helse og sunnhet

Mia fra WhiteAway

Mia er en entusiastisk fritidskokk, som liker å inspirere med oppskrifter og tips. Hun går gjerne på jakt i bruktbutikker, og gleder seg over de små tingene som gir hverdagen litt mer smak og farge.

Favoritter

Lukk