Logo
21 95 92 08 åpent i dag kl. 12-16
  • Mandag9-20
  • Tirsdag9-19
  • Onsdag9-19
  • Torsdag9-19
  • Fredag9-16
  • Lørdag12-16
  • Søndag12-17
Lukk
Kontakt oss
via e-post her

Favoritter

Lukk
Favoritter
Favoritter
Basket
Kurv
Shop
Tips og triks

Nytt år nye vaner, slik holder du på nyttårsforsettene

I år skal jeg slutte å røyke, starte med å trene, begynne å spise sunnere og drikke mer vann. Høres noe av dette kjent ut? Et nytt år byr på nye muligheter, og da er det fristende å lage seg flere nyttårsforsett. Men hvordan får man forsettet til å vare lenger enn en måned eller to? Det kan bli en hard oppoverbakke. Her får du noen tips til hvordan du kan gjøre forsettene til mer enn bare gode intensjoner.

Er det så enkelt?

Når du lager deg et nyttårsforsett har du uttrykt et mål, en plan eller et ønske for det nye året. Det kan være du vil begynne med noe nytt, slutte å gjøre noe annet, kutte noen dårlige uvaner, skape noen bedre vaner, gjøre mer av noe og mindre av annet.

Om du ønsker å spise sunnere, lese mer, jobbe hardere, drikke mer vann, kutte ut godteriet, se mindre på TV eller spare penger, så er det nok ikke ambisjonene det mangler på. Problemet er bare at nyttårsforsettene ikke pleier å vare særlig lenge, for hvordan holder man egentlig fast på dem?  

Sett deg realistiske mål 

Et godt råd fra ekspertene er å sette seg realistiske mål. Det er enkelt å være bombastisk og si, «når jeg ikke dette, så gidder jeg ikke mer». Hvis det du hadde planlagt å gjøre, viser seg å være vanskeligere enn det du hadde tenkt, så er det kanskje nyttårsforsettet som skal endres litt, heller enn å avskaffes helt.

... og ikke fortvil hvis du ikke når dem med det samme

Skulle du sykle til jobb hver dag, men endte opp med å ta bilen eller bussen, når det regnet? Så kan du jo vurdere å kjøpe inn godt regntøy - eller du kan bli enig med deg selv om at det faktisk er ok at du ikke sykler hver eneste dag. Kommer du deg ikke på sykkelen akkurat den dagen, kan du jo gå ned for å handle, eller gå deg en lang kveldstur i stedet.

Å lage seg gode vaner tar tid og øvelse, og viktigst, det kommer ikke av seg selv.

Lag gode avtaler med deg selv

Når du har funnet ut hva du gjerne vil gjøre annerledes, er det viktig at du setter ord på hvordan du vil oppnå det. Å lage seg gode vaner tar tid og øvelse, og viktigst, det kommer ikke av seg selv. 

... og juster dem underveis

Vil du se mindre på TV, kunne jo avtalen være at du ikke se skal se TV to kvelder i uken. Viser det seg at du ikke kan holde avtalen, så gjelder det å endre den, så den blir mer realistisk. For eksempel kan du jo starte med å bestemme at TV-en ikke skal stå på under måltider, eller at du skal ha i alle fall en TV-fri kveld i uka. 

Sett deg et mål og hold øye med fremgangen

Har du som nyttårsforsett at du gjerne vil bevege deg mer, kan du jo begynne med å gå i stedet for å ta bilen til butikken, eller ta sykkelen på jobb, hvis du kan det. Skriv en liten dagbok med når du gjorde noe for å holde nyttårsforsettet - listen vokser raskt, og det vil motivere deg til å gjøre enda mer. 

Ta teknikken til hjelp

Etterhvert har det også kommet mange 'apper' som hjelper oss med å måle fremgangen - f.eks. hvor langt du har løpt, syklet eller gått. Du kan også bruke en skritteller som motivasjon til å komme i gang.Sett et mål om hvor mange skritt du skal nå hver dag, og ikke bli bekymret om du ikke når det med det samme.  Gå litt mer for hver dag og se om du ikke kan arbeide deg frem mot målet.

Finn noen som hjelper deg med å holde motivasjonen oppe.

Gå sammen om oppgaven

Det er ikke alltid at det er like enkelt å finne motivasjonen, og da kan det være fint å ha noen som hjelpe deg med å holde motivasjonen oppe. Kanskje kan du finne noen å gå, jogge eller løpe sammen med, eller noen som vil være med, når du går/sykler til jobb?

Vil du gjerne bli bedre til å gå på tur, eller har lyst til å begynne med yoga eller svømming, kan det jo være en god ide å spørre venninnen eller kjæresten om han eller hun vil være med.

...og bli enige om det hjemme

Er du i et parforhold kan det generelt være en god ide å høre med den andre parten om de vil være med. Det er ikke så lett å få laget seg gode vaner, og begynne med nye ting, hvis bare den ene parten i forholdet velger vekk chipsen.

Husk å få nok søvn og drikk godt med vann 

Når du er utkvilt har du mer energi, og da blir det gjerne litt enklere å finne motivasjonen og holde fast på den. Å få i seg nok vann er også essensielt, for at kroppen og hodet skal fungere optimalt. Helsedirektoratet anbefaler faktisk at voksne får i seg 1-1,5 liter drikke i løpet av dagen.  Og til slutt, husk å slappe av og ikke vær for hard mot deg selv. Ta et skritt av gangen og lykke til med nyttårsforsettene!

Er dette året du skal gjøre noen endringer?

Helse og sunnhet

Mia fra WhiteAway

Mia er en entusiastisk fritidskokk, som liker å inspirere med oppskrifter og tips. Hun går gjerne på jakt i bruktbutikker, og gleder seg over de små tingene som gir hverdagen litt mer smak og farge.

Favoritter

Lukk