Logo
21 95 92 08 åpent i dag kl. 9-17
  • Mandag9-19
  • Tirsdag9-19
  • Onsdag9-17
  • Torsdag9-19
  • Fredag9-16
  • Lørdag12-17
  • Søndag12-17
Lukk
Chatten er
åpen

Favoritter

Lukk
Favoritter
Favoritter
Basket
Kurv
Shop
Matlaging

Superfood - sort quinoa med kylling og paprika

Kanskje har du hørt om den sunne ingrediensen, men vet ikke hvordan du skal tilberede den? Vår kokk Rebecca viser deg hvordan du skal gå frem for å lokke det beste ut av det sør-amerikanske frøet ...

Quinoa den nye supergrønnsaken

Det er ikke uten grunn at quinoa er blitt stadig mer populær i Europa og USA. Veksten er nemlig stappfull av næringsstoffer og er helt fri for gluten.Frøene brukes på samme måte som ris, couscous og bulgur, men er et sunnere alternativ.  Faktisk inneholder quinoa mer protein og fiber enn ris, og også færre karbohydrater.

Sunt fett og antioksidanter

Quinoa inneholder også sunt fett og antioksidanter og sies å være spesielt egnet for vegetarianere (pga. det høye proteininnholdet). Quinoa er i slekt med både rødbeter og spinat og kokt har den en nøtteaktig smak.

Frøene kommer i gule, oransje, rosa, røde, lilla og sorte varianter.

Som erstatning for pasta, ris og potet

Quinoa brukes populært i varme og kalde salater, som erstatning for pasta, ris og potet, og frøet kan også males som mel, eller brukes hele (kokt) i brød. 

Ingredienser

  • I pakke svart quinoa
  • Ca. 200 gram kyllinglårfilet
  • Varm kyllingbuljong (ca. 1 ½ liter)
  • 1 rød paprika
  • 1 rød løk
  • ½ hvitløk
  • Grovhakket basilikum og koriander
  • Rapsolje (til steking)
  • Salt og pepper 

Skyll quinoaen og gjør klar grønnsakene

Skyll quinoaen i kaldt vann i en fin sil og rist av vannet. Hell den over i en skål. Skjær paprika, rødløk og hvitløk i mindre terninger.

Tips: Hvis du ikke finner kyllinglårfilet i butikken, kan du selv bene ut kyllingen og skjære dem i 5 cm store stykker. Benene er det verdt å ta vare på, de kan brukes til å lage kyllingbuljong, eller du kan følge instruksen i videoen (Rebecca bruker ca. 400 gram kyllingben/skrog, 1 løk, 3 gulrøtter og ½ hvitløk).

quinoa

Brun kyllingen og stek grønnsakene

Varm opp stekepannen til lav varme og hell i rapsolje (ca. 3 ss). Legg kyllinglårfileten i stekepannen, tilsett godt med salt og brun dem godt. Husk at filetene også skal kokes med quinoaen, så de trenger ikke gjennomstekes.

Stek til hvitløken blir blank

Når kyllingen er ferdigbrunet flytter du den over på en tallerken. Tilsett hakket rødløk og hvitløk i den samme pannen, og stek til hvitløken blir blank og rødløken mister litt av fargen. Det er viktig at det ikke brenner på. Ta løken av pannen og legg det på en tallerken.

Tilsett varm kyllingbuljong

Hell i litt mer rapsolje og stek paprikaen til den mykner litt. Ha i stekt rødløk og hvitløk, rør rundt og tilsett den stekte kyllingen. Rør rundt før du tilsetter quinoa. Skru opp temperaturen og tilsett den varme kyllingbuljongen, litt etter litt. Pass på temperaturen, det skal bare småkoke. La kraften koke inn og smak til med salt og pepper. 

Grovhakk frisk basilikum og koriander og vend dette inn i retten. Server med noen blader frisk basilikum og gjerne med en båt sitron til.

Middag

Rebecca fra WhiteAway

Rebecca er utdannet kokk. Hun er ekspert på desserter og kan trylle frem fargerike og smakfulle retter så lett som ingenting. Hun henter inspirasjon fra andre kulturer og elsker å reise.

Favoritter

Lukk